En sorglig historia

Jag satt på tåget tidigt imorse och kollade igenom newsfeeden i vanlig rutin. Såg att Martin Schibbye och Johan Persson nu imorse efter den långa rättegången som har hållt på sen oktober, har dömts skyldiga till olaglig inresa i landet, samt terrorbrott. Åklagaren yrkar på minst 18 år i etiopiskt fängelse. Domaren går helt i enlighet med åklagaren och dissar deras advokater totalt vad det verkar. De har sedan 1 juli suttit häktade i etiopiskt fängelse, med ingen kontakt med omvärlden, förmodligen ingen säng, knappt någon mat, och tvingats leva i ett mycket trångt utrymme. Nu talar vi i underdrift.
Att förstå vad de har stått ut med under dessa månader går inte.. När jag läser nyhetsartiklar om deras historia vill jag börja gråta. Jag mår psykiskt dåligt. Det här förstör typ min dag. Jag har tårar i ögonen. Kan man ens förstå hur deras familjer mår? De har föräldrar här hemma, någon av dem har en fru. Man tycker ändå att de båda borde haft överseende med att jobba i etiopien på det där sättet och beblanda sig med terroristorganisationer inte är en bra idé. De förstod förmodligen det också när dom gav sig in i det där.
Många menar att de i princip får skylla sig själva då de har varit otroligt dumstridiga. Men att de skulle riskera upp till 25 års fängelse hade de ingen aning om tror jag, ingen annan heller. Chansen att överleva i ett etiopiskt fängelse i 25 år är tydligen inte stor. Inte ett par år heller.. Det råder total misär.
Fan vad maktlös man är. Etiopien är ett jävla pissland, hela högen är ju psykopater! Horer..

Johan Persson och Martin Schibbye. Dom är ändå unga. Och riskerar att tillbringa sina liv i..... vad man nu ska kalla det. Ren jävla tortyr? Undrar vad som försiggår i deras hjärnor vid det här laget.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0