Baconpaj

Denna paj har jag och mormor kommit på receptet till. Jag testade att laga den igår och den blev jättegod!

Man kan ju göra på olika sätt men jag använde dessa ingredienser!
2 pkt bacon
1/3 purjolök
1 dl sockerärtor
1 förp ostsås (kelda? eller nåt)
7-10 körsbärstomater
Örter (t ex persilja & oregano)
Pajdeg: 125 g smör, 2 dl mjöl, 2-3 msk vatten. Hacka smöret i små bitar och knåda ihop till en deg med en gaffel men helst händerna, gaffel suger. Knåda ut degen i en pajform, sätt folie i kanterna så degen inte ramlar ner, hacka hål med en gaffel i botten och förgrädda i ca 10 min på 200•c.

Stek bacon, purjolök o ärtor o krydda efter smak. Jag hade peppar och örtagårdsmix. Lägg i röran i pajformen, häll sedan på ostsåsen. Lägg på halva tomater och örter. In i ugnen i typ 40 min kanske på 200•c.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0