Currykycklingpastaröra (annat namnförslag?)

Skapade en fantastisk god maträtt igår förresten, som jag glömde ta kort på. När jag tänker efter dock så kanske maten inte hade gjort sig på bild eftersom det var mest en röra. 
 
Jag fick inspiration från en gång i somras när jag, Martin & Daniel åt på en pizzeria i länna och Daniel beställde någon pasta-kycklingrätt som såg asgod ut, o jag smakade, o den var asgod! Så igår fick jag för mig att jag skulle laga den. Jag hade dock väldigt lite grädde kvar så gjorde en redning med mjölk o hade i, plus lite vatten o olja. 
 
Ingredienser:
2-3 kycklingfiléer
Fusillipasta för 3-4 portioner
3-4 dl grädde
1/3 purjolök
1 morot
2 dl vatten
1 msk olja i pastan
1 msk olja + 1 msk smör till stekning
1,5 msk äppelmos
Salt, vitpeppar, svartpeppar, curry
Grönsaks- eller  kycklingbuljong
Såhär gör du:
  • Koka pastan al dente (alltså så den fortfarande är lite hård, typ 75% av kokningstiden)
  • Tärna kycklingfilé
  • Börja bryn kycklingfilén i smör&olja, krydda med salt, vitpeppar och curry. Ha i en skvätt äppelmos mot slutet.
  • Spara cirka 1/4 av vattnet, ha i buljongen, sänk värmen eller stäng av. Ha i hackad purjolök och skivade morötter och salt + svartpeppar.
  • När kycklingen står o bryner, ha i grädden i pastan. När kycklingen är klar (dvs inte röd inuti) ha i den i pastan o låt puttra tillsammans, krydda eventuellt mer salt o curry.
  • När pastan är mjuk och grädden är liksom inkokad i allt, då är det klart. Det ska vara krämigt, inte rinnigt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0