Konkotomi (långdraget inlägg)

Förra onsdagen gjorde jag ett ingrepp i näsan. En värmebehandling där man förminskar nedersta näsmusslan i varje. näsborre (man har tre i varje). Jag har ju som många vet haft problem med nässtäppa sedan länge. Egentligen enda sen jag var liten, men har varit som värst dom senaste 4 åren. 

Så jag gjorde alltså den här operationen för snart en vecka sedan. Jag fick bedövning genom en spruta och sedan satte kirurgen igång att bränna typ. Alltså det STANK bränt. Efteråt fick jag tamponader uppkörda i näsan som var sjukt obekväma. Vaknade varannan timme hela den natten av att läpparna och halsen kändes som sandpapper, alltså helt uttorkade. 

När jag tog ut tamponaderna dagen efter kunde jag andas genom näsan. Såhär berättade jag för alla "asså tänk att du har varit blind, sen kan du se. så känns det." 

Men nu ligger jag här i sängen och kan fan inte sova för det har inte alls blivit bättre. Är helt täppt. Det går inte o sova då. Har märkt att när jag är utomhus blir det bättre, och i sovrummet som allra värst. Det är ju typiskt. Så jag funderar på om det har något med luftfuktigheten att göra. Kan ju köpa en såndär luftfuktare. 

Läkarn sa dock (och har läst) att det kan ta upp till två veckor innan man känner skillnad efter operationen. Får hoppas att det blir bättre snart då. Annars får jag spunk.

Har för övrigt inte använt nässpray (otrivin) sedan operationen. Det är ju starkt i alla fall.

Nu ska jag försöka sova, ska öppna imorn liksom. Hittade en saltvattennässpray som jag tog, hoppas den hjälper.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0