Vikthetsdebatten

Som bloggerska så tycker jag att det är min skyldighet att blanda mig i detta aktuella ämne. Lite också för att jag inte kommer på något bättre att skriva om. Jag vet inte riktigt vilken sida jag är på än så länge; Katrin Zytomierska & Carolina Gynning, som båda bantar, eller sunda Blondinbella som tycker att de hetsar unga tjejer att banta. Katrin har kallat Bella för en lillgammal skitgris & hycklare, och antagligen är det därför som inte Bella valde att ställa upp i Debatt på Svt.
     Katrin och Carolina är båda över 30, de har svårare att hålla sin vikt än många unga. De är båda vuxna människor och ifall de vill banta är de upp till dem. Vill de också skriva det i sin blogg så är det upp till dem. Jag säger som Katrin;"Alla vill vara smala, och det är fint att vara smal." Det är så det ser ut i dagens läge. Alla vill var smala och alla vill ha en snygg kropp, och de flesta strävar mer eller mindre för att gå ner i vikt eller leva ett sundare liv, vilket som ibland kan vara två olika saker eftersom Bella påstår att hon inte bantar/har bantat utan bara lever ett sunt liv.
     Bella är min idol i stort sett, jag ser upp till henne och hon är en bra förebild för väldigt många unga tjejer med tanke på alla råd hon ger i bloggen, att hon dricker lite, tränar mycket, äter nyttigt osv osv. Det jag vill komma till är alltså att jag inte är emot hennes "grej" på något sätt, detta är första gången jag ifrågasätter hennes sätt & åsikter. Frågan man måste ställa mot bella är; "Hur nyttig är hon egentligen?" För det första har hon själv gått på en diet, en sträng diet, en såkallad LCHF-kostdiet. Den gjorde att hon gick ned säkert tio kilo, det är bara att gå in på hennes blogg själva och jämföra på bilder. Hon bleker sina tänder, tränar varje dag, fixar naglarna & går till frisören så och så ofta, sminkar sig som en dragqueen.. Listan kan göras lång på hennes utseendefixering. Om hon tänker efter själv så bidrar hon nog lika mycket till vikthets som Katrin & Gynning gör. Skillnaden är bara att de erkänner att de lever på det sättet de lever för att de VILL bli smala. Blondinbella vill bara leva sunt, inte bli smal.
     Överhuvudtaget tror jag inte ens att någon av de här tre bidrar till vikthets. De bidrar bara till att unga tjejer vill bli snyggare och bryr sig mer om hur de ser ut, och vad är det för fel med det? Det kommer alltid vara saker i samhället som påverkar de svaga. Som i detta fall, skönhetsidealet som påverkar svaga, anorektiska tjejer med dåligt självförtroende. Skönhetsidealet och dessa bloggar är inte grundorsaken till att unga tjejer får aneroxi. De kan såklart bidra, men som sagt; det är ALLTID några få människor som tar mer illa upp, som råkar mer illa ut, och som överdriver och överreagerar på olika saker, i framförallt massmedia. Så kommer det alltid vara och det måste Bella acceptera och förstå att hon aldrig kommer kunna göra någonting åt.


Hur som helst måste jag säga att dessa tre brudar är de snyggaste brudarna jag vet.

Kommentarer
Postat av: crackhoe

hon den sista är fett skarri

2009-01-26 @ 09:20:24
Postat av: mändy

okej. vet du vem som är ännu skarrigare? DU!

2009-01-26 @ 11:44:10
Postat av: sara solvik

Jag är på Bellas sida eftersom hon äter ju som man ska och tränar som man ska, de andra två ger ju tips om hur man ska gå ner i vikt. Blir bara så ledsen av att läsa sånt eftersom att jag själv haft anorexi och aa... vet vilket helvete det är. Hoppas verkligen att skönhetsidealet ändras och blir normalt snart :(..

2009-01-28 @ 09:28:47
URL: http://sarasolvik.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0